Obecně se uvádějí dvě možnosti, jak se dostat do lucidního snu (já používám rozdělení to tří kategorií).

 

1) DILD

Zkratka DILD (dream induced lucid dreaming) označuje stav, kdy se vám zdá normální sen, který se v určitý moment přemění v sen lucidní. V průběhu běžného snu si nějakým způsobem uvědomíte, že jste ve snu. Díky tomu můžete začít sen ovládat.

Jak dosáhnout tohoto stavu?

Zpočátku doporučuji se plně věnovat pouze testům reality a deníku snů. Některé ze zmíněných metod mohou narušit váš spánkový rytmus a snížit kvalitu spánku.

DILD je skvělý v tom, že je zcela přirozený. Zdá se vám běžný sen a ten se plynule promění v sen vědomý.

 

2) Přímý vstup do snu

Pomocí určitých metod dokážete přejít ze snu přímo z vědomého stavu. Uvolníte své tělo, dostatečně se zrelaxujete, a před usnutím dokážete „vypnout“ vaše tělo, zatímco mysl zůstane probuzená. To vám umožní vědomě snít.

Nejčastější strategií pro přímý vstup do snu je vstát v noci v určitou hodinu (metoda WBTB), být chvíli vzhůru (nebo zůstat ležet a nehýbat se), a jít znovu do postele.

Poté aplikujete některou z metod (WILD, FILD) založenou na tom, že uvolňujete tělo a snažíte se zůstat vnímaví. Ponechat vědomou mysl aktivovanou.

Postupně se před vašima očima začne vykreslovat snová scéna.

Tato metoda je geniální v tom, že se díky ní dokážete dostat přímo do snového světa. Máte tak vše silně pod kontrolou. Pro začátečníky však může být náročná, protože u nich často nastane jeden z těchto stavů:

  • Nepodaří se jim dostatečně se zrelaxovat.
  • Nebo se naopak uvolní až příliš a usnou.

Pro lepší zvládnutí této metody je potřeba věnovat se dvěma aktivitám:

  1. Meditujte – meditace je jedno z nejvíce podceňovaných a přitom nejdůležitějších cvičení pro posílení lucidních stavů. Udělejte si každý den čas na několik krátkých meditací. Pravidelná meditace je tím nejlepším tréninkem vědomé mysli, která je zásadní při provádění lucidních snů.
  2. Objevte vaše spánkové signály – co dělá vaše tělo předtím, než usne? Co cítíte? Pokuste se sledovat a objevit signály vašeho těla vedoucí k usnutí. To vám pomůže lépe tento stav zvládnout.

Začněte standartními metodami (testy reality a deník snů) a časem přidávejte další. Přečtěte si každý den jeden článek z tohoto webu a přemýšlejte o tom, kdy a jak naučené poznatky začlenit do vaší praxe.

 

3) Výstup z těla

OOB (out of body, mimo tělo) je stav, kdy máte pocit, že vystupujete z vašeho těla. Nebo si vaše tělo stoupá z postele přímo do snové scény.

Je to má nejoblíbenější strategie pro vstup do lucidního snu. V minulosti jsem ji aplikoval zcela přirozeně bez toho, abych znal nějaké metody a postupy. Při ranním snění jsem si prostě stoupnul z postele a procházel jsem se po koleji (tehdy ještě jako student).

Protože jsem to prováděl pravidelně, znal jsem přesně ten moment, když už nejsem vzhůru a můžu si dovolit „postavit se“. Byl jsem ve stejné místnosti, ve které jsem usnul. Ale tentokrát jsem byl ve snu.

Tato strategie se aplikuje podobně jako metody v bodě 2. Budeme se o tom ještě hodně bavit později. Zatím stačí vědět, že tyto stavy existují, abyste je dokázali rozpoznat a pojmenovat.

 

Stáhněte si e-knihu, která vás krok za krokem naučí to nejlepší ze světa lucidního snění.

 

 

Autor článku: Jan Skryja
Zakladatel projektu Cesta Úspěšných