WILD (wake induced lucid dreaming) je druhým způsobem (všechny způsoby jsou uvedeny v tomto článku), jak se dostat do lucidního (vědomého) snu.

Díky WILD se ocitnete ve snové scéně hned poté, co projdete potřebnými fázemi. Jedná se o přímý vstup do světa snů.

Tato metoda sice není jednoduchá, ale je velmi efektivní. Výrazně snažší je pro ty, kteří pravidelně cvičí meditační techniky. Díky tomu mají tito lidé vytrénovanou vědomou mysl a dokáží lépe sledovat své spánkové signály za bdělého stavu.

Nejvhodnější doba pro provádění této metody je v čase typickém pro WBTB (wake back to bed, článek), tedy po 4 až 6 hodinách spánku.

 

1) Lehněte si a uvolněte se

Doporučená pozice je na zádech s rukama podél těla. V této pozici se vám bude snadno dýchat a některé vizualizace (např. výstup z těla) jsou v ní jednodušší.

Dýchejte pomalu a zhluboka. Soustřeďte se na svůj dech a vnímejte, jak se s každým výdechem vaše tělo uvolňuje. Cílem této fáze metody je dostatečně se uvolnit (přiblížit se ke spánku, ale neusnout).

 

2) Pozorujte hypnagogické obrazce

Hypnagogické obrazce jsou různě barevné (nejčastěji fialová a zelená) objekty, které při usínání uvidíte na vašich víčkách. Hypnagogie nemusí být jen vizuální. Může se také projevovat různými zvuky, které uslyšíte.

V této fázi je důležitý klid a nehybnost. Netočte sebou a zůstaňte ležet bez jakéhokoli pohybu. Nenechte se rozhodit potřebou se poškrábat nebo sebou nějak pohnout. Po krátkém čase tyto potřeby samy odezní.

Pasivní sledování hypnagogických tvarů můžete po chvíli podpořit opakovanou afirmací „Vstupuji do snu, vstupuji do snu,…“  Hypnagogie se může začít rozšiřovat nebo mohou být její obrazce konkrétnější. V tento moment často nastane jeden z těchto jevů:

  1. Velké pokušení usnout. Odolejte tomu, jak to jen půjde. Zpočátku to pro vás bude velmi náročné. Pomůže pravidelná meditace během dne.
  2. Spánková paralýza (článek) – vědomě ucítíte spánkovou paralýzu. To je skvělý čas pro přímý přechod do lucidního snu.

 

Pokud neusnete, tak se z hypnagogických obrazců začne formovat vědomý sen.

 

3) Vytvořte snovou scénu

Postupem času se začne z hypnagogie stávat sen. Mohou nastat dvě situace:

  1. Hypnagogické obrazce se budou konretizovat a přeměňovat do objektů, lidí a zvířat. Následně se ze samotné hypnagogie vytvoří snová scéna, jejíž součástí budete i vy.
  2. Snová scéna bude vznikat na pozadí za hypnagogií. V jeden moment se hypnagogické obrazce rozplynou a slovo převezme lucidní sen.

V tomto bodě je klíčové ovládnout mistrovství ve vizualizaci (článek). Ta vám pomůže zformovat sen do vytoužené podoby.

Celý proces se vám ale může podařit i bez potřeby vizualizovat. Do snu vstoupíte pomocí techniky OOB (out of body). V jednu chvíli si stoupnete (nebo vyletíte z těla) a budete přímo ve snovém světě. Mně osobně se tato technika přímého přechodu do snu osvědčila nejvíce.

Jedná se o velmi zvláštní stav. Pokud se vám podaří neusnout, tak v jeden moment budete mít možnost vstát z postele bez toho, aby se probudilo vaše tělo. Je to jeden moment, ve kterém své tělo prostě zvednu a jsem ve snu. Většinou ve stejné místnosti, ve které jsem usínal (ale nemusí to být pravidlem).

OOB je většinou spojena se spánkovou paralýzou (článek). Jakmile se do této fáze dostanete, je váš vstup do snu bez potřeby vizualizace poměrně snadný. Chce to cvik, ale stojí to za to. Cítíte u toho silný pocit kontroly nad celým procesem. To je velmi osvobozující.

 

Dva důležité předpoklady nejen pro metodu MILD:

  1. Pravidelné meditace. Ideálně několikrát denně.
  2. Budování schopnosti vizualizace.

 

WILD vás bude bavit. Jedním z přínosů lucidního snění je i zvýšení sebedůvěry. Pokud dokážete získat kontrolu nad svými sny, cítíte více kontroly také nad svým reálným životem.

 

 

Stáhněte si e-knihu, která vás krok za krokem naučí to nejlepší ze světa lucidního snění.

 

Autor: Jan Skryja
Zakladatel projektu Cesta Úspěšných