Má smysl spát 8 hodin denně?

Není to ztráta času?

Vždyť přece tolik „úspěšných“ lidí často prohlašuje, že je potřeba spát méně, abychom toho v životě stihli více a byli úspěšnější. Slavné motivační prohlášení Arnolda Schwarzeneggera zní „spěte rychleji“. V celé řadě motivačních videí uslyšíte, že je potřeba makat do noci a být na nohou už ve 4 hodiny ráno, protože zatímco ostatní marní čas spánkem, vy pracujete na svých snech.

Tato prohlášení jsou jednou z největších hloupostí současnosti. Na následujících řádcích pochopíte, proč je spánek ta nejkouzelnější aktivita pro rozvoj vaší kreativity a udržení vysoké výkonnosti mozku a celého vašeho tělesného organismu.

Pokud by člověk úplně přestal spát, tak začne pomalu přicházet o mozkové i fyzické funkce a zhruba do roka zemře.

 

Arnold Schwarzenegger v motivačních videích říká „spěte rychleji“. Mám pro vás lepší radu. Spěte pomalu!

 

Během spánku se totiž skutečně dějí kouzla. Pojďme se podívat na ta, která jsou vědecky podložená.

 

Fáze spánku

V průběhu spánku se postupně střídají tyto spánkové fáze…

  • REM fáze
  • NREM 1 fáze
  • NREM 2 fáze
  • NREM 3 fáze
  • NREM 4 fáze

REM fáze pochází z anglického „Rapid Eyed Movement“ a jak tato zkratka napovídá, jde o fázi, která je typická rychlým kmitáním očí. Dříve se myslelo, že oči kmitají podle toho, kam se ve snu díváme. Vědecké pokusy tuto teorii vyvrátily.

REM fáze se někdy označuje jako „paradoxní spánek“. Mozek je během této fáze velmi bdělý a aktivní, tělo je ale naprosto ochrnuté. Veškeré příčně pruhované svalstvo je ochablé (aktivní jsou ale například svaly zodpovědné za dýchání).

A REM fáze má ještě jedno označení. Říká se jí také snová fáze spánku. Díky tomu, že je naše tělo ochablé, můžeme prožívat snová dobrodružství. Kdyby lidské tělo nebylo „paralyzované“ (více o spánkové paralýze v tomto článku), došlo by k tomu, že by se při prvním pohybu ve snu probudilo a my bychom nebyli schopni normálního spánku.

A teď to důležité…

Během REM fáze dochází k upevňování neuronových spojení. Pro fázi REM je typická INTEGRACE – nově nabyté dovednosti a znalosti se začleňují mezi ty, které už existují. Díky tomu v naší hlavě začínají vznikat vazby mezi informacemi. Nová spojení. Nové souvislosti.

 

Zažili jste někdy to, že se dvě myšlenky (nápady) spojily dohromady a vzniklo něco nového, co vás posunulo? Neokrádejte se o tuto superschopnost nedostatečným spánkem!

 

Někteří z vás už asi vyvodili význam druhé zmíněné fáze NREM – non rapid eyed movement. Během této fáze oči nedělají prudké pohyby. Svalové napětí je i tady nižší než v bdělém stavu, je však výrazně vyšší než v REM fázi.

Během NREM fáze dochází k ukládání nově získaných zkušeností, znalostí a dovedností. Když se něco naučíte, během NREM spánku se tato informace ukládá, a tím i posiluje.

 

Během spánku se střídá REM a NREM fáze. Díky tomu dochází ke kouzelné regeneraci, obnově a posílení mozku. Nové informace se ukládají a začleňují do sebe.

 

Střídání cyklů a další informace jsou detailněji představeny ve video přednášce. Každý chvilku tahá pilku. REM a NREM fáze se několikrát vystřídají. Nové znalosti, zkušenosti a dovednosti jsou tedy postupně ukládány (NREM) a následně se integrují mezi minulé informace (REM).

Představte si, že stavíte dům. Stavíte ho z cihel, které spojujete maltou. Stejná věc probíhá ve vaší hlavě během spánku. Cihly vyjadřují nové informace a jejich ukládání a malta jejich integraci – spojování.

Je to úžasný proces. Je to něco fascinujícího. Proto prosím spěte!

Když se totiž probudíte o 2 – 3 hodiny dříve, ochudíte se o 60 – 90 % REM spánku (ten totiž převažuje v druhé polovině spánku).

 

Proč spát dostatečně?

U lidí spících méně než 6 – 7 hodin se zvyšuje riziko rakoviny dvojnásobně. Při nedostatku spánku mimo jiné dochází ke zvýšenému riziku ucpání cév (infarkt) a narušení hladiny cukru v krvi. A nedostatečný spánek také zvyšuje sklon k depresím.

 

Na celém světe není ani jeden jediný jiný živočišný druh, který by se dobrovolně ochuzoval o spánek.

 

Málo spánku vede k tomu, že člověk více jí. Klesá totiž působení hormonu vedoucímu k pocitu nasycení.

 

Podívejte se na video přednášku o lucidním snění. V jejím závěru se věnuji také kvalitnímu spánku a tomu, jak kvalitní spánek podporovat…

 

 

Autor článku: Ing. Jan Skryja
Zakladatel projektu Cesta Úspěšných