Můj nejoblíbenější fenomén spojený se světem snů.

Jak už z názvu vyplývá, během tohoto stavu je vaše tělo paralyzované. Spánkovou paralýzu (SP) si mnoho lidí spojuje s něčím velmi nepříjemným. Některé kultury označují SP jako děsivý zážitek: ďábel, který má sex s vaším tělem, mrtvola projíždějící se po vašem těle, atd.

Zažili jste už někdy SP a byli u toho probuzení? Nemůžete se příliš hýbat. Snažíte se rozpohybovat tělo, ale není možné udělat žádný větší pohyb. U mě nastávala SP často, když jsem usnul ve vlaku a následně se pokoušel probudit.

U některých jedinců je SP spojena s hrozivými nočními můrami. To byl i můj případ. Zdálo se mi, že jsem se probudil v místnosti, kde jsem usnul. Ležel jsem na posteli a měl jsem otevřené oči. Cítil jsem ale, že se do místnosti někdo nebo něco přibližuje.

Bylo to natolik nepříjemné, že jsem se snažil křičet. Ale nešlo to. Nemohl jsem se hýbat ani mluvit. Otevírání pusy bez zvuku nepomáhalo. A ta temná věc byla stále blíže. Pak jsem se probudil a myslel jsem, že už je vše v pořádku. Ale nebylo. Jednalo se o falešné probuzení (myslíte si, že jste se probudlili, ale jste pořád ve snu).

To se několikrát opakovalo. Když se mi podařilo probudit doopravdy, musel jsem tento noční děs několik minut rozdýchávat. Navíc jsem se ještě porozhlížel a zkoumal, jestli už jsem opravdu v reálném světě.

 

Když jsem ale pochopil, jak spánková paralýza funguje, začal jsem ji využívat ve svůj prospěch. A noční děs se od té doby už nikdy nevrátil.

 

Zkuste zvednout pravou ruku.

Co se stalo? Váš mozek vyslal signál, že tělo má udělat pohyb. Díky tomu jsme schopní normálně fungovat. Teď trochu odbočím. Věděli jste, že to funguje i opačně? Že vaše tělo může vysílat signály do mozku?

Skupina lidí se snažila přijít na to, proč potápěči umírají ve větších hloubkách i přes to, že mají v láhvi stále dostatek kyslíku. Přišli na to, že u některých potápěčů se tělo začne cítit stlačené a svázáné. Proto se snaží osvobodit. Je to přirozený reflex, který by nás měl chránit.

Potápěči (cítící se pod tlakem) se začali osvobozovat. Sundávali si masky a dýchací trubice. Pod vodou zmatkovali a to vedlo k jejich smrti. Racionálně by tyto aktivity nikdy neudělali. Jenže mozek dostal příkaz od těla (reflex), že je potřeba zbavit se tlaku.

 

Teď ale zpět k tématu.

Mozek během všedního dne vysílá signály tělu, aby provedlo potřebné pohyby. Stejné signály vysílá i během našich snů.

Pokud by neexistoval ochranný mechanismus, tak by se už při prvním pohybu ve snu pohnulo i naše tělo a my bychom se okamžitě probudili.

Tento ochranný mechanismus se nazývá spánková paralýza. Mozek sice vyšle signál, ale tělo díky spánkové paralýze nezareaguje (nebo sebou jen mírně cukne). Díky tomu se můžeme normálně vyspat.

 

Spánková paralýza je náš nejlepší pomocník ve světě snů!

 

Vědomé projevy spánkové paralýzy (cítíme ji a víme, že právě probíhá, jsme probuzení) jsou časté u lidí, kteří jsou vystaveni zvýšenému stresu nebo trpí spánkovou poruchou.

Pokud u vás SP zpozorujete, tak v první řadě zůstaňte v klidu a zhluboka a pomalu dýchejte (tělo je sice během SP paralyzované, ale dech ovládat můžete). Začněte jemně hýbat vašimi prsty na nohou a rukou. Nesnažte se o žádné větší pohyby. Následně rozpohybujte obličejové svaly a dělejte kruhové pohyby očima. V klidu a pomalu.

Postupně můžete přidávat velmi nenásilnou snahu o větší pohyb. Tímto způsobem se ze spánkové paralýzy probudíte bez větších křečí.

 

A teď to zajímavější.

Na spánkovou paralýzu se můžete těšit! SP je totiž podle mě tím nejsnadnějším přechodem do lucidního snu. Jakmile si uvědomíte, že u vás nastává SP, říkejte si afirmaci „Objevuji se ve snu, objevuji se ve snu,…“. Vaše tělo bez potřeby vizualizace (článek) přejde přímo do vědomého snění.

 

Kdy se dostáváme do spánkové paralýzy?

Když jste probuzení, mozek funguje na mozkové frekvenci 16 – 30 Hz (hladina beta). Pro vědomé snění je ideální frekvence mezi 4 – 7 Hz (hladina theta). Při přechodu mezi těmito hladinami „přebírá kontrolu“ spánková paralýza.

SP zažíváme každou noc. Většinou nevědomě. Nejčastějším stavem pro svět snů je stav „tělo spí, mysl spí“. Při vědomém přechodu do snového světa se snažíme dosáhnout stavu „tělo spí, mysl je probuzená“. Díky tomu jsme schopní si sen uvědomovat.

 

Začněte vnímat spánkovou paralýzu jako velmi užitečný okamžik vašeho spánku. Udělejte si z ní kamaráda a těste se na ni.

 

Stáhněte si e-knihu, která vás krok za krokem naučí to nejlepší ze světa lucidního snění.

 

Autor článku: Jan Skryja
Zakladatel projektu Cesta Úspěšných