„Stává se mi, že se sice objevím v lucidním snu, ale tento sen za několik sekund skončí a já se probudím.“

 

S tímto problémem jsem se setkal v rámci dotazů během mé přednášky na Vysoké škole ekonomické v Praze. Některým lidem se stává, že se sice dostanou do lucidního snu (uvědomují si, že jsou ve snu), ale celý zážitek trvá jen malou chvíli.

S tímto vám pomohou nástroje určené pro stabilizaci snu. Samotná stabilizace je dobrá i pro pokročilejší snílky. Prodlouží tím snový prožitek a mají jej více pod kontrolou. Díky stabilizačním technikám se také zvyšuje kontrola nad snem.

Tady je pět základních věcí, které vám pomohou sen stabilizovat…

 

1) Uklidněte se

Nejčastější příčinou toho, že sen skončí příliš brzy, je to, že je člověk až příliš vzrušený z toho, že se mu podařilo do lucidního snu dostat. Tato radost způsobí, že se probudí.

Zůstaňte v klidu. Jakmile vstoupíte do lucidního snu, předstírejte, že se nic úžasného nestalo. Řekněte si, že je to normální a zcela přirozené, že si uvědomujete svůj sen. Zůstaňte v pohodovém stavu. Důležité je vyhnout se velkému nadšení. Jde o to nahradit energii typu „WOW, já jsem ve snu a vím o tom!“ na „Aha, jsem ve snu. Pojďme prozkoumat, jaké možnosti pro mě toto prostředí má.“

Skvělým tréninkem klidu jsou meditace. Pravidelné meditování vám pomůže k lepší koncetraci a zklidnění mysli. A jsou to právě pravidelně opakované věci, které se následně projevují ve snech. Meditujte alespoň dvakrát denně a výrazně zvýšíte šanci na stabilizaci snového světa.

 

 

2) Udělejte test(y) reality

Test reality je fyzický rituál, kterým si ověříte, že jste skutečně ve snu (více v článku). Testy reality umožňují snílkům rozpoznat realitu od snového světa, a díky tomu si lépe uvědomovat, že se jedná pouze o sen.

Testy reality jsou ale také skvělým stabilizačním prvkem. Odvádíte tím myšlenky od vzrušení z toho, že jste ve snu. Děláte racionální činnost, která zvyšuje vnímání snového světa.

Tip: Pokud chcete sen stabilizovat s větší jistotou, zkuste udělat tzv. sekundární test reality. Já mám například jako hlavní (primární) test reality to, že tlačím ukazováčkem proti dlaní druhé ruky. V reálném světě se nestane nic. Ve snu prst dlaní projde. Tak poznám, že se mi to celé jen zdá. Chvíli po něm provedu druhý (sekundární) test reality. V mém případě se jedná o snahu levitovat s nějakým předmětem, který ve snu vidím.

Sekundární test reality slouží také k většímu ujištění, že jste opravdu jen ve snu.

 

 

3) Pád na záda

Zkuste ve snu pomalu padat na záda. Pro mě se jedná o nejefektivnější stabilizační prvek. Při pádu na záda se uvolním a jednodušeji zůstanu ve snu delší dobu.

Pády na záda mi skvěle pomáhají také v případě, že se dostávám do lucidního snu, ale ještě v něm nejsem. Představuji si (vizualizuji), jak padám na záda. Tím velmi snadno do lucidního snu vklouznu.

 

 

4) Točení se dokola

Toto se mi moc neosvědčilo, ale jedná se o velmi populární metodu světových lucidních snílků. Po vstupu do lucidního snu se zkuste začít točit dokola. Nebojte se. Hlava se vám motat nezačne.

Jedná se o určitý druh fytzické aktivity, která vám pomůže k stabilizaci a prodloužení snu.

 

5) Snový záměr

Pokud se vám nedaří ve snu zůstat déle, zaměřte se na svůj snový záměr. Určete si, co přesně chcete ve snu dělat. Napište si to.

Jakmile budete mít snový záměr, věnujte se mu v maximální možné četnosti. Připomínejte si jej vždy ráno po probuzení a večer před usnutím. Minimálně třikrát denně si jej vizualizujte. Zařaďte jej do svých pravidelných meditací.

Výrazným fokusem na snový záměr způsobíte, že se ve snu s větší pravděpodobností budete věnovat něčemu konkrétnímu. Tím velmi pravděpodobně snovou scénu stabilizujete.

 

Tip: dejte si spací masku a špunty do učí. Omezení hluku a světla snižuje pravděpodobnost, že se probudíte.

 

 

Stáhněte si e-knihu, která vás krok za krokem naučí to nejlepší ze světa lucidního snění.

 

Auto článku: Jan Skryja
Zakladatel projektu Cesta Úspěšných